24 April 2012

Hampir 85% antara kita pernah mempunyai pengalaman mengenai jerawat sepanjang hidup ini. Jika anda telah mencuba segalanya yang telah disarankan oleh doktor tetapi tiada yang berjaya - mengapa tidak mencuba beberapa cara rawatan yang boleh dilakukan dirumah. Berikut adalah beberapa cara yang anda boleh praktikkan:



Aloe Vera
Gel aloe vera telah digunakan selama berabad-abad untuk menyembuhkan luka terbakar, kulit yang rosak dan untuk masalah pencernaan dan usus. Ia telah terbukti untuk mempercepatkan penyembuhan kerana ia dipenuhi oleh polisakarida aloe yang merupakan komponen semulajadi yang aktif yang menggalakkan penyerapan, kesihatan pencernaan, kualiti imun, anti radang dan manfaat kesihatan secara keseluruhan.
Hanya pecahkan daun aloe vera dan sapukan gel berairnya kepada kawasan yang ada jerawat akan membantu menyembuhkan kerosakkan yang disebabkan oleh jerawat dan mana-mana tanda bengkak dan kemerahan. Boleh juga memakan kapsul aloe vera.

Pes Cendana
Pes cendana adalah penjagaan kulit yang popular di India. Sifat-sifat antimikrob cendana adalah apa yang memberi kuasa penyembuhan kulit. Menyapukan pes cendana ke kulit anda akan menyebabkan kulit berseri. Selain daripda melindungi kulit daripada cahaya UV, serbuk ini juga menjadikan kulit bersih, lembap dan bebas kuman.
Bonus - Kuasa penyembuhan cendana juga termasuk keupayaan untuk menenangkan sistem saraf - mengurangkan tekanan dan keresahan.

Timun

Tidak seperti lemon dan cuka, timun tidak mengeringkan muka, sebaliknya, ia melembapkan kulit anda dan membekalkan vitamin. Gunakan topeng timun dua kali seminggu dan lihatlah perubahan yang pasti untuk keadaan kulit anda. Topeng ini juga akan berfungsi sebagai krim pencegahan jerawat yang berkesan.

Air Mawar

Air mawar kulit tonik yang terkenal, yang dibuat dari kelopak mawar, dan telah digunakan sebagai penyegar dan pencuci muka. Ia terdiri daripada beratus-ratus komponen yang membantu merangsang peredaran darah di dalam saluran darah yang mendasari kulit, seterusnya mengurangkan parut, selaran matahari, urat benang, penuaan kulit dan keadaan kulit yang lain. Untuk hasteril yang baik gunakan air mawar untuk menanggalkan make-up anda di malam hari.

Bonus: mandi air mawar akan membantu menghilangkan ruam alahan dan radang kulit.

Strawberry

Strawberi adalah sumber semula jadi asid salisilik, yang merupakan salah satu bahan yang paling biasa digunakan dalam produk rawatan jerawat. Strawberi juga mengandungi antioksidan dan pelbagai vitamin yang akan membantu untuk membaiki parut jerawat. Strawberi yang boleh digunakan secara langsung ke kawasan yang dijangkiti atau anda boleh membuat topeng muka yang menggunakan strawberi dihaluskan dengan krim. Biarkan selama kira-kira 20 minit sebelum membasuh dengan air.


Bawang putih
Bawang putih dipercayai untuk menyembuhkan jerawat kerana ciri-ciri antibakteria atau antiseptik membunuh bakteria yang bertanggungjawab menyebabkan jerawat. Anti-radang sifat-sifat herba ini juga menghentikan proses radang jerawat, mengurangkan kemerahan.


Putih Telur
Telur tidak hanya makanan sarapan pagi! Putih telur penuh sesak dengan vitamin yang bermanfaat untuk membersihkan jerawat dengan membantu untuk mengurangkan kulit berminyak dan mengetatkan liang roma. Sapukan putih telur ke muka anda dan rasakan bagaimana putih telur menyedut minyak dan kotoran dari kulit anda sepanjang malam!


Jus Kentang
Jus daripada ubi kentang mentah membantu menyembuhkan noda kulit dan parut jerawat yang jelas kerana kepekatan yang tinggi kalium, klorin, sulfur dan fosforus. Pastikan untuk menggunakan hanya kentang mentah kerana mereka hanya mengandungi atom organik hidup.

Menggosok keping kentang mentah pada kawasan yang terjejas jerawat juga merupakan satu kaedah berkesan rawatan.

Minyak lavender
Minyak lavender mempunyai nilai yang besar dalam membantu kulit pulih dengan sendirinya, merangsang pertumbuhan sel, mengurangkan keradangan, mencegah parut dan mengimbangi pengeluaran minyak. Minyak Lavender juga mengurangkan sakit setempat dan mempunyai kesan terapeutik pada kulit.

Lemon dan limau mandarin
Kulit lemon dan oren mengandungi asid sitrik yang menghalang pertumbuhan bakteria. Kulit oren boleh digunakan untuk kawasan jerawat sama ada dengan menggosok setelah dikupas atau dengan menghancurkan kulit dengan air dan digaul dengan tepung dan gunakan sebagai scrub muka. Jus lemon mengandungi vitamin C yang bertindak sebagai astringen yang membantu jerawat kering. Juga, dengan meminum jus lemon, anda perlahan-lahan akan mencuci toksin daripada badan anda yang akan membantu mengurangkan jerawat.

Oatmeal dan madu
Topeng oatmeal kulit akan membantu membuang lebihan minyak dan kotoran dari kulit anda, bertindak untuk mengurangkan kemerahan dan keradangan yang disebabkan oleh jerawat.

Bagaimana caranya? Kacau oatmeal dengan sedikit air dan madu untuk membentuk pes melekit yang boleh digunakan untuk wajah sebagai topeng dan biarkan selama kira-kira 20 minit. Bilas dengan air.


1 comment:

  1. Terimakasih atas informasinya karena saya lagi cari informasin tentang cara menghilangkan jerawat secara alami
    .

    ReplyDelete