14 May 2012


Vitamin E memainkan peranan yang penting dalam badan, mempertahankan sel-sel anda daripada radikal bebas dan membantu dalam pengeluaran sel darah merah. Walaupun tidak ada sebarang bukti pada masa ini, penyelidikan sedang dijalankan keatas peranan vitamin E bermain dalam pencegahan penyakit jantung, kanser dan strok. Sebagai vitamin pelbagai manfaat, vitamin E telah lama dikaitkan dengan penjagaan kulit. Ia telah dipasarkan sebagai ubat untuk jerawat, tetapi mungkin ada had kepada keberkesanannya.

Luaran
Kajian telah mencadangkan bahawa penggunaan luaran suplemen vitamin E boleh membantu melegakan jerawat, tetapi bukan dengan cara yang anda fikirkan. Satu kajian 2006 dalam "Clinical and Experimental Dermatology" menguji darah 100 penghidap jerawat dan mendapati bahawa mereka mempunyai tahap rendah kedua-dua vitamin A dan vitamin E - sebenarnya, lebih rendah paras vitamin A , lebih teruk jerawat. Suplementasi dengan kedua-dua vitamin ini bertambah baik jerawat, jadi ia boleh dianggap bahawa kekurangan vitamin E boleh memainkan peranan dalam pertumbuhan jerawat. Suplimen akan melegakan kekurangan itu.

Topikal
Vitamin E adalah kerap digunakan di dalam losyen dan sabun pelembab. Antioksida yang boleh membantu hati terhadap kerosakan matahari dan kedutan, tetapi tidak ada bukti bahawa ia membantu mengurangkan jerawat. Malah, kerana vitamin E adalah minyak, permohonan topikal untuk kulit yang berjerawat sebenarnya boleh membuat perkara-perkara yang lebih buruk. Vitamin E topikal secara amnya dikhaskan untuk mereka yang mempunyai kulit yang sangat kering.

Dos
Menurut MedlinePlus, orang dewasa memerlukan kira-kira 15 mg vitamin E setiap hari. Ini bukan kes "lebih adalah lebih baik," kerana dos yang sangat tinggi - kira-kira 20 kali jumlah yang disyorkan - boleh meningkatkan risiko kematian. Dos berbeza-beza dari seorang ke seorang, dan mungkin lebih tinggi bagi wanita hamil atau menyusukan. Dos kanak-kanak bergantung kepada umur, dan lelaki mungkin perlu lebih sedikit daripada wanita. Berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan dos yang yang yang khusus kepada anda.

Makanan
Bukannya bergantung pada suplimen, mengembangkan diet anda untuk memasukkan makanan yang kaya dengan vitamin E. Mujurlah, vitamin E adalah sebahagian daripada keseluruhan diet yang sihat, jadi anda akan mendapat manfaat daripada pelbagai nutrien. Sayur-sayuran berdaun hijau dan asparagus mengandungi vitamin E, seperti kacang, bijian dan benih gandum yang ditemui dalam roti gandum. Zaitun dan minyak zaitun adalah lemak jantung sihat yang mengandungi vitamin E, dan minyak sayuran menyediakan alternatif yang kurang mahal.


Nota:


Lecithin E

  • Berperisa madu, karob dan walnat mapel. Satu tablet yang boleh dikunyah memberikan 25 IU vitamin E dan 50mg lesitin.
  • Vitamin E adalah anti oksida penting yang menentang radikal bebas.
  • Lesitin membantu dalam penyerapan vitamin E

Tagged:

0 comments:

Post a Comment