05 May 2012

Apa yang terlintas dalam fikiran anda apabila kita berfikir jerawat dan mengandung? Apabila kita berfikir pasal jerawat tentulah kita hanya terbayangkan tentang remaja. Sebab jerawat begitu sinonim dengan remaja yang disebabkan perubahan hormon yang berlaku semasa zaman remaja. Ianya juga boleh terjadi kepada wanita yang mengandung.


Perubahan hormon semasa hamil hasil peningkatan dalam penghasilan sebum yang seterusnya mengisi liang dan membentuk jerawat. Semasa pelbagai peringkat mengandung, perubahan hormon adalah sangat tinggi, dan hasilnya, jerawat semasa mengandung seringkali seiring. Jerawat semasa mengandung paling biasa dialami dalam tempoh tiga bulan pertama mengandung kerana kadar turun naik hormon luaran yang tertinggi  dan paling cepat berlaku.

Jerawat semasa mengandung adalah suatu keadaan yang amat sukar untuk diubati. Sebabnya adalah kerana kebanyakan ubat-ubatan yang ditetapkan untuk jerawat akan memberi kesan negatif terhadap bayi dalam kandungan. Satu antibiotik yang dikenali sebagai Erythromycin boleh digunakan untuk merawat jerawat semasa mengandung jika keadaan semakin teruk. Walau bagaimanapun, penyelesaian yang paling berkesan kerana banyak bakteria pada kulit tahan antibiotik. Erythromycin boleh digunakan sebagai alternatif jika kaedah lain telah gagal, tetapi ia tidak semestinya kaedah rawatan yang paling berkesan untuk jerawat semasa mengandung.

Rawatan secara semulajadi agak sering amat berkesan merawat jerawat semasa mengandung. Teliti mencuci muka dua kali sehari dengan air bersih dan pembersih muka yang lembut. Minyak pokok teh sangat berkesan pada mensasarkan tempat-tempat tertentu serta parut jerawat. Pembersih berasaskan kimia harus dielakkan dan produk semula jadi atau organik terbaik yang disarankan untuk membasuh muka dalam rawatan jerawat semasa mengandung. Topeng tanah liat juga dikenal pasti sangat berkesan untuk merawat jerawat semasa mengandung, terutamanya jika anda berurusan dengan liang roma yang tersumbat, bintik hitam, atau kulit berminyak.

Diet adalah perkara terbaik yang anda boleh lakukan apabila merawat jerawat semasa mengandung. Anda perlu minum air sebanyak yang anda boleh, dan ini akan memberi manfaat kepada semua sistem anda, dan juga untuk merawat jerawat semasa mengandung. Detoksifikasi dengan air yang banyak akan membantu untuk membersihkan badan anda daripada bakteria yang menyebabkan jerawat semasa mengandung.

Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah asas yang baik dalam pemakanan semasa merawat jerawat semasa mengandung. Produk-produk ini akan membersihkan sistem anda dan menyahtoksik kotoran yang menyebabkan jerawat semasa mengandung. Menjauhkan diri dari makanan yang berlemak atau fastfood kerana tokokan berminyak daripada makanan ini akan membuat keadaan jerawat anda bertambah buruk. Keseluruhan mempunyai tabiat makan yang sihat akan menjadi satu rawatan yang sangat baik untuk jangkamasa panjang rawatan jerawat semasa mengandung. Kelebihannya, ia juga akan memastikan bayi anda semakin mendapat semua vitamin dan nutrien yang diperlukan.

Tagged:

0 comments:

Post a Comment