14 May 2012


Pernahkah anda mendengar rawatan jerawat denga teh hijau? Jika anda sedang bergelut dengan masalah jerawat, anda mungkin telah mencuba setiap produk di pasaran tetapi tidak berjaya. Ramai orang yang menghadapi jerawat sebagai masalah yang konsisten dan berulang telah beralih kepada kaedah rawatan alternatif atau semulajadi sebagai satu cara untuk menghapuskan masalah jerawat mereka. Giliran bagi pemulihan semula jadi adalah pilihan yang sangat popular dan apabila ia datang untuk merawat jerawat, keadaan tidak banyak berbeza.

Kelebihan untuk merawat jerawat secara semulajadi adalah kerana rawatan ini secara umumnya jauh lebih murah, dan juga lebih mudah diperoleh kerana rawatan ini selalunya boleh dijumpai di rumah anda sendiri. Teh hijau adalah salah satu rawatan itu yang kini sedang popular sebagai penyelesaian yang sangat berkesan untuk jerawat dan rawatan jerawat dengan teh hijau telah menjadi sangat popular baru-baru ini.

Teh hijau telah digunakan dalam perubatan Cina tradisional selama berabad-abad untuk merawat beberapa keadaan perubatan. Rawatan jerawat dengan teh hijau hanya baru-baru ini telah menjadi salah satu remedi herba terkemuka untuk rawatan jerawat. Rahsia terletak pada cara teh hijau dibuat. Teh banyak ditapai dalam proses pengeluaran mereka, manakala teh hijau sebaliknya dikukus sekali selepas dituai. Prosedur ini memastikan bahawa daun teh hijau tidak akan menjalani pengoksidaan, seperti yang berlaku dalam proses penapaian. Proses mengukus memastikan bahawa bahan aktif Camellia Sinensis dan Polifenol dikekalkan dalam daun teh. Kedua-dua bahan ini dikenali sebagai antioksida, dan inilah rahsia dalam rawatan jerawat dengan teh hijau.

Rawatan jerawat dengan teh hijau juga bertindak sebagai agen anti-bakteria dan seterusnya akan mengurangkan jumlah perubahan hormon dalam badan. Apabila turun naik hormon dalam overdrive, pengeluaran hasil minyak berlebihan, dan tidak tersumbat liang-liang yang merupakan sumber lesi jerawat. Kerana jerawat disebabkan oleh turun naik hormon yang berlebihan, jerawat hijau pentil rawatan boleh menjadi satu penyelesaian yang sangat berkesan untuk merawat jerawat.

Teh hijau juga mengandungi antioksida yang membuat rawatan jerawat dengan teh hijau yang amat berkesan. Antioksidan dikenali pejuang dalam perang badan menentang radikal bebas, dan radikal bebas yang merupakan penyebab tisu dan kerosakan sel. Apabila kerosakan sel ini berlaku di peringkat kulit, pertumbuhan jerawat adalah lebih berkemungkinan. Oleh itu, sekali lagi, rawatan jerawat dengan  teh hijau boleh menjadi satu penyelesaian yang sangat berdaya maju bagi mereka yang berjuang dengan jerawat yang kerap.

Oleh kerana rawatan jerawat dengan teh hijau didapati begitu berkesan, ia bukan sahaja telah dicadangkan sebagai minuman, tetapi rawatan jerawat dengan teh hijau juga ditemui di banyak produk topikal dan krim yang digunakan khusus dalam rawatan jerawat. Rawatan jerawat dengan teh hijau juga adalah pilihan yang baik seperti teh hijau tiada kesan sampingan dalam rawatan jerawat.


Tagged: ,

0 comments:

Post a Comment