19 June 2012

Jika dilihat kembali kepada tiga punca asas jerawat dan anda boleh memahami mengapa tumpuan kedua-dua rawatan di rumah dan terapi preskripsi adalah untuk (1) membersihkan liang roma, (2) membunuh bakteria, dan (3) mengurangkan minyak. Tetapi mari mulakan dengan:



Gaya hidup: Kesederhanaan dan kekerapan adalah perkara-perkara yang baik, tetapi bukan semua orang boleh tidur lapan jam, makan tiga hidangan yang baik, dan minum lapan gelas air sehari. Bagaimanapun, anda boleh masih mengawal jerawat anda walaupun rutin anda terburu-buru dan tidak dapat diramalkan. Mungkin perubahan gaya hidup yang paling berguna yang boleh anda buat adalah untuk tidak memicit jerawat. Tidak kira betapa teliti dan bersih anda, hampir semuanya membuat benjolan lebih merah lagi. Orang sering merujuk kepada kemerahan sebagai "parut," tetapi mujurlah ia biasanya tidak dalam erti kata yang kekal. Ia hanya satu tanda yang mengambil masa dan akan hilang jika dibiarkan sahaja.


Bukakan liang
Pembersihan dan penjagaan kulit: Walaupun apa yang anda baca dalam popular style dan majalah fesyen, tiada produk ajaib atau regimen yang betul untuk setiap orang dan keadaan.

  • Pembersih lembut: cuci sekali atau dua kali sehari dengan bar pencuci lembut atau cecair (contohnya, Dove, Complexion Bar, Neutrogena, Basis, Purpose, dan Cetaphil semua yang murah dan popular) akan mengekalkan kulit bersih dan mengurangkan sensitiviti dan kerengsaan.
  • Pembersih pengelupasan dan masques: Pelbagai scrub ringan dan topeng boleh digunakan. Produk-produk ini mengandungi sama ada fine granul atau asid salisilik dalam kepekatan yang menjadikannya ejen yang sangat ringan mengelupas. Produk-produk ini keluarkan lapisan luar kulit dan dengan demikian membuka liang-liang. Produk yang mengandungi asid Glycolic atau hidroksi alfa juga penjagaan kulit lembut.
  • Retinol: Tidak boleh dikelirukan dengan ubat-ubatan preskripsi Retin-A, ini terbitan vitamin A boleh membantu mempromosikan kulit mengelupas.
Membunuh bakteria


  • Pencuci antibakteria: Bahan yang paling popular dalam pembersih antibakteria "over-the-counter" ialah benzoil peroksida.

  • Sapuan Luaran: Produk-produk ini datang dalam bentuk gel, krim dan losyen yang digunakan di kawasan yang terjejas. Bahan-bahan aktif yang membunuh bakteria dipermukaan termasuk benzoil peroksida, sulfur, dan resorcinol. Sesetengah jenama yang dipromosikan di Internet dan TV kabel (seperti Proactiv) adalah jauh lebih mahal berbanding dengan produk yang serupa yang anda boleh beli di farmasi. 
Benzoil peroksida menyebabkan kerengsaan kulit merah dan bersisik pada sebilangan kecil orang, yang hilang sebaik sahaja anda berhenti menggunakan produk. Perlu diingat bahawa benzoil peroksida adalah peluntur, jadi jangan biarkan produk yang mengandungi benzoil peroksida meninggalkan tompokan yang terselindung pada pakaian berwarna, baju, tuala, dan permaidani.

Mengurangkan minyak
Anda tidak boleh menghentikan kelenjar minyak anda daripada menghasilkan minyak (melainkan anda menggagalkan dengan hormon atau metabolisme anda dalam cara anda tidak sepatutnya). Walaupun isotretinoin (Accutane) hanya melambatkan kelenjar minyak untuk sementara waktu, ianya akan mengeluarkan minyak semula kemudian. Apa yang anda boleh lakukan ialah untuk menyingkirkan minyak pada permukaan kulit dan mengurangkan sinar memalukan.
  • Gunakan astringen / toner yang lembut untuk menghilangkan minyak. (Terdapat banyak jenama yang boleh didapati di farmasi-farmasi, serta dari pengilang talian kosmetik.)
  • Produk yang mengandungi asid Glycolic atau salah satu daripada asid alpha hydroxy lain juga sedikit membantu dalam membersihkan kulit dengan menyebabkan lapisan permukaan kulit mengelupas.
  • Topeng yang mengandungi bahan sulfur dan lain-lain menarik keluar minyak muka.
  • Pad antibakteria yang mengandungi benzoil peroksida mempunyai manfaat tambahan membantu anda menghilangkan minyak.




Tagged:

0 comments:

Post a Comment