29 May 2012


Keadaan jerawat yang berlaku di kepala atau kawasan kulit kepala dikenali sebagai jerawat Keloditis.jerawat Keloditis berlaku pada bahagian berhubung dgn hujung kulit kepala, di belakang leher, dan dalam situasi yang jarang berlaku ke atas seluruh kawasan kulit kepala. Ini jenis jerawat adalah suatu keadaan yang biasanya berlaku dalam lelaki akibat menggunakan gunting rambut unsterilized atau produk yang telah mendapat terlalu dekat dengan kulit.

Dalam industri dandanan rambut, ia adalah standard bahawa banyak gunting, pisau, dan lampiran yang  telah digunakan pada puluhan pelanggan terlebih dahulu sebelum digunakan pada mana-mana individu tertentu. Jika perkakas ini telah tidak disterilkan dengan betul, ianya boleh menyebabkan keradangan pada kawasan kulit kepala dan leher yang dikenali sebagaijerawat Keloditis.

Keloiditis jerawat boleh menjadi situasi yang amat menyakitkan dan bahkan mencacatkan.jerawat Keloditis dianggap kes jerawat kronik yang sering mengakibatkan keradangan dan menimbulkan parut. Parut yang disebabkan olehjerawat Keloditis dikenali sebagai keloids, dan parut ini boleh menjadi gatal, bengkak, berdarah, dan meningkat dengan ketara dalam saiz dalam kes-kes yang teruk. Dalam banyak kes,jerawat Keloditis walaupun akan menyebabkan kehilangan kekal rambut di kawasan terjejas. Dalamjerawat Keloditis, lesi dan keloids akan menjadi radang dan akan pecah dan berdarah semalaman semasa tidur, atau sejurus selepas mandi.

Situasi yang akan memburukkan lagi kesan daripadajerawat Keloditis menggosok, menggaru. Apa-apa yang akan mengganggu kawasan yang terjejas seperti topi yang ketat atau cahaya matahari langsung juga akan menyebabkan memarakkan lagijerawat Keloditis. Faktor-faktor lain yang akan meningkatkan kemungkinan terjadinya jerawat keloiditis termasuk obesiti, tabiat tidur yang tidak betul, tekanan melampau atau kronik, penggunaan ganja, dan selalu memakan makanan yang diproses dalam diet.

Kerana luka-luka yang teruk dan menyakitkan, piawaian penyelesaian dengan membeli ubat di farmasi akan berkemungkinan tidak menjadi sangat berkesan untukjerawat Keloditis. Rawatan perubatan yang diperlukan dan termasuk pelbagai kaedah rawatan. Rawatan standard bagijerawat Keloditis akan termasuk ubat antibiotik dan Retin-A, krim ubat yang bekerja sebagai agen pengelupasan. Bentuk lain yang lebih serius rawatan untukjerawat Keloditis termasuk suntikan kortikosteroid terus ke dalam luka untuk mengecutkan tisu parut yang terbentuk, dan prosedur pembedahan yang bertujuan untuk membuang lesi seluruh melalui satu pemotongan. Prosedur pembedahan untukjerawat Keloditis sering kali terakhir seperti yang mereka lakukan pada diri mereka sendiri tinggalan ketara parut yang selalunya kurang menyenangkan daripada lesi awal itu sendiri.

Basuh rambut dengan kerap untuk mengeluarkan lebihan minyak adalah disyorkan sebagai rawatan semulajadi untukjerawat Keloditis. Sesetengah kes mungkin mendapat manfaat daripada rawatan penyingkiran parut yang akan membantu dalam pengelupasan lesi bersaiz lebih kecil dan mengurangkan tisu parut. Lebih awal jerawat ini dikesan danlebih awal rawatan bermula, lebih mudah ia akan akhirnya.

Tagged:

1 comment:

  1. boleh tau macam mane hendak menghilang kan jerawat tu?krim sy dapat dari klinik dan farmasi tak juga baiknya..harap dapat bantu saya..terima kasih

    ReplyDelete