30 May 2012


Kulit Yang Licin: Langkah demi Langkah
Jerawat sering muncul di muka, leher, dada, belakang dan bahu - di mana kulit mempunyai jumlah terbesar kelenjar minyak. Tidak ramai daripada kita "kebal" jerawat, tetapi anda boleh mencegah atau menghilangkan jerawat. Bagi kulit yang licin, teruskan membaca untuk melihat beberapa teknik mengejutkan dan apa yang tidak boleh dilakukan.


Jangan Keringkan kulit kamu
Elakkan daripada menggunakan produk yang berasaskan alkohol dan toner yang berasaskan alkohol, jika anda mempunyai kulit berminyak. Produk-produk ini boleh menghakis lembapan semula jadi kulit anda. Ini boleh merengsakan kulit dan memburukkan lagi keadaan. Produk-produk ini juga boleh membuat ia lebih sukar untuk bertolak ansur dengan preskripsi ubat jerawat.

Gunakan Pelembap Bebas Minyak
Kulit yang sihat adalah lembap. Memilih pelembap yang bebas minyak yang  "noncomedogenic". Ini bermakna ia tidak akan menyumbat liang-liang atau menyebabkan whiteheads atau bintik hitam. Anda boleh teragak-agak untuk mengenakan pelembap pada kulit berjerawat, tetapi pelembap yang baik sebenarnya boleh membantu menenangkan kulit anda dan menjauhkan jerawat.

Jangan Elakkan Makanan Kegemaran
Ia mitos bahawa makanan berminyak atau coklat punca jerawat. Jerawat disebabkan oleh kelenjar minyak terlalu aktif di dalam kulit. Jika makanan tertentu seolah-olah menyebabkan anda untuk melepaskan diri, cuba untuk mengelakkan mereka. Tetapi anda tidak perlu menjauhi pizza atau coklat untuk kulit yang licin.


Minum Banyak Air
Minum air sepanjang hari untuk menjaga kulit anda dari terhidrasi. Juga, makan diet yang sihat dengan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran segar yang kaya dengan vitamin A dan vitamin E, dua vitamin yang diketahui memberi manfaat kepada kulit anda. Sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam dan brokoli kaya dengan vitamin E. Vitamin A ditemui dalam buah-buahan dan sayur-sayuran seperti lobak, tembikai, pic, dan lada yang berwarna-warni.

Jangan Gunakan Kosmetik Yang "Berat"
Elakkan kosmetik yang berasaskan minyak. Bagaimana anda boleh memberitahu? Ikut garis panduan mudah ini: foundation atau pemerah pipi berbentuk krim amnya boleh menyumbat liang roma. Kosmetik yang ringan dan berserbuk, kurang cenderung untuk berbuat demikian.








Tagged:

1 comment:

  1. Mohegan Sun, Uncasville - TVM Hub
    Get the 정읍 출장샵 latest from Mohegan Sun, Uncasville, Connecticut, 대구광역 출장안마 at 거제 출장마사지 860-522-4700, the 안양 출장샵 world's most popular 동두천 출장안마 slot and casino.

    ReplyDelete