15 July 2012

Jerawat merupakan penyakit kulit yang biasa yang telah menjadi masalah untuk semua peringkat umur. Usia remaja boleh menjadi sukar dan kadang-kadang walaupun telah melepasi usia tersebut jerawat tidak meninggalkan anda sendirian. Selepas melalui fasa ujian jerawat itu, anda perlu menghadapi satu lagi mercu tanda bekas luka yang ditinggalkan kerana jerawat. Jerawat mungkin meninggalkan anda pada masa tertentu tetapi parut menjadi sangat jelas dan wajah anda adalah satu yang akan paling terjejas.
Terdapat pelbagai jenis parut jerawat yang menyebabkan kerosakan teruk pada kulit anda
Parut 'ice-pick' dilihat terutamanya di pipi dan kebanyakannya adalah kecil dan boleh menjadi cetek atau dalam. Ini kadang-kadang boleh keras atau lembut jika disentuh. 
Parut 'depressed fibrotic' sangat berbeza dengan parut 'ice-pick' dimana ia mempunyai hujung tajam dan sisi curam. Metamorfosis parut 'ice-pick' membawa kepada parut 'depressed fibrotic' dengan peredaran masa.
Parut lembut adalah nama bagi parut yang lembut pada sentuhan dan seperti gunung meletus daripada kulit. Ia adalah kecil, bulat dan sangat linear dalam bentuk.
Atropik macules adalah kecil tetapi apabila ia berlaku kepada permukaan muka menjadi sangat besar. Dalam tempoh masa, ianya akan berubah menjadi biru dan kering menjadi kurang mudah dilihat.
Follicular macular atrophy biasanya dilihat pada dada atau belakang seseorang.
Ini kelihatan serupa dengan whiteheads yang boleh dilihat sedikit timbul di atas permukaan.

Rawatan di rumah untuk membuang parut

* Penggunaan sandalwood paste pada parut boleh membantu dalam mengurangkan parut
* Paste Sandalwood dicampur dengan black gram paste juga membantu
* Menggosok kiub ais membantu mengetatkan kulit anda dan menjadikannya muda
* Paste Sandalwood dicampur dengan air mawar dan disapu pada parut kemudian dibiarkan semalaman juga membantu, jika ia tidak membuat kulit anda kering
* Liang-liang jerawat boleh diketatkan dengan menggunakan jus timun
* Menggosok tomato dipotong pada kulit anda membantu dalam menutup liang-liang yang terbuka dan menyelamatkan anda dari kulit berminyak
* Rawatan lain mungkin termasuk pembedahan kulit, kulit cantuman dan rawatan laser.

Tagged:

1 comment:

  1. Try krim dbwh sgt berkesan..
    salam, saya ada hasilkan krim telah terbukti berkesan untuk berbagai jenis jerawat n melicinkn muka bekas jerawat n mengurang gatal resedung. disapu rasa sejuk, hilang/kurang gatal n jerawat kecut n tidak merebak. Boleh dguna sbg maskara untuk mlicinkn kulit.Untuk mencuba hubungi Hj Man 0134389413. Harga RM 12.00 satu..tk

    ReplyDelete