17 September 2011


Ini adalah sambungan dari post saya yang bertajuk Tahap Gula Dalam Darah Penyebab Jerawat? Setelah kita tahu yang Insulin Resistance menjadi tulang belakang kepada masalah jerawat anda, mari kita lihat bagaimana ia berlaku.

Anda tidak dilahirkan dengan insulin resistance dan jerawat. Masalah ini adalah disebabkan oleh kitaran semasa anda menjalani proses tumbesaran. Maksud saya gaya hidup anda, diet anda, kebersihan diri dan lain-lain.
Berikut adalah punca yang menyebabkan insulin resistance dan jerawat:
Saya nyatakan bahawa insulin resistance – kitaran radangan secara semulajadi – kemungkinan besar anda berada pada tahap itu. Badan kita tidak selalu berada pada tahap sedia melawan pada sepanjang masa. Ia biasanya mengambil masa bertahu-tahun untuk sampai ke tahap ini.
Ini adalah puncanya:
Makanan kita yang banyak mengandungi lemak dan kaloro; lebihan kalori ini akan bertukar menjadi lemak yang akan masuk ke dalam aliran darah. Keradangan dan pengoksidaan, toksik, bahan kimia, bakteria dan macam-macam lagi membentuk radikal bebas.
Apabila anda makan terlalu banyak lemak dan ia mengalir dalam darah anda. Lemak menyebabkan insulin sukar melakukan tugasnya (insulin resistance). Ia juga melambatkan oksigen dan penghantaran nutrien kepada sel-sel. Strike #1
Apabila anda makan lebih kalori dari apa yang diperlukan oleh sel-sel, kalori akan ditukarkan kepada lemak (juga dipanggil trigliserida). Lemak pergi ke dalam aliran darah dan menyebabkan insulin resistance. Badan tidak mahu menggunakan lemak yang berlebihan dan melawan dengan insulin resistance. Strike #2.
Apa saja yang membawa kepada terbentuknya radikal bebas membawa kepada pengoksidaan dan insulin resistance. Telah dibuktikan bahawa keradangan adalah punca terbesar kencing manis, sindrom metabolik dan penyakit lain yang berkaitan dengan insulin resistance.

Tagged: , , ,

0 comments:

Post a Comment