17 September 2011

Ini adalah sambungan dari post saya yang lalu. Jadi pada post kali ini kita akan lihat bagaimana tahap gula dalam darah mempengaruhi jerawat yang tumbuh di muka kita.




Mari kita lihat gambar diatas. Garis merah menunjukkan apa yang berlaku kepada paras gula darah apabila anda makan makanan yang GL tinggi. Garis hijau menunjukkan tindakbalas paras gula sihat.
Apabila paras gula darah anda meningkat terlalu tinggi, pankreas mengeluarkan insulin untuk membawa mereka. Dengan insulin resistance, insulin tidak berfungsi dengan baik dan pankreas telah melepaskan lebih banyak insulin untuk membayar gantirugi. Akhirnya insulin berjaya dan tahap gula darah akan menjadi rendah. Sering kali menjadi terlalu rendah.
Tahap gula dalam darah yang terlalu rendah akan mencetuskan tindakbalas yang lain pula. Kelenjar adrenalin melepaskan cortisol dan adrenalin memberi isyarat kepada hati untuk melepaskan glikogen (gula darah). Ini meningkatkan tahap gula dalam darah. Anda juga akan mendapat keinginan untuk memakan makanan yang akan meningkatkan tahap gula dalam darah.
Paras insulin juga memberi kesan kepada hormon lain. Ada dua yang penting: insulin seperti Growth Factor 1 (IGF-1) dan insulin Growth Factor Binding Protein-3 (IGFBP-3). Apabila insulin naik IGF-1 akan ikut naik tetapi tahap IGFBP-3 akan turun.
Berikut adalah bagaimana hormon-hormon menyebabkan jerawat:
* Insulin, IGF-1 dan adrenalin meningkatkan pengeluaran sebum
* Insulin dan IGF-1 adalah pemangkin hormon yang kuat dan meningkatkan pertumbuhan sel-sel kulit anda (mereka juga membuat sel-sel kanser membesar lebih cepat)
* IGFBP-3 menyebabkan sel-sel kulit bercerai apabila mereka mati.
Jadi sekarang kita telah:
* Menghasilkan banyak sebum
* Banyak sel-sel kulit yang mati ditolak melalui liang-liang kulit
* SEl-sel kulit mati menjadi lebih besar (bukan sel-sel individual)
Jadi inilah resepi jerawat anda. Sebum yang melekit dicampur dengan sel kulit mati kemudian diamsukkan ke dalam liand-liang kulit. Maka timbullah JERAWAT.


Tagged: , , ,

0 comments:

Post a Comment