01 May 2012

Mereka yang berada dalam bidang perubatan telah memberikan pelbagai pendapat dan spekulasi mengenai makanan yang menyebabkan jerawat (diet jerawat). Satu mitos yang biasa apabila membincangkan hal ini adalah makanan yang tinggi lemak atau minyak akan menyebabkan jerawat. Ramai orang percaya atau keliru bahawa bar coklat dan pizza adalah punca jerawat dimuka mereka.
Oleh kerana jerawat disebabkan oleh tersumbatnya liang pori-pori dan bukannya kerana pengambilan lemak yang berlebihan. Walaupun ianya adalah salah satu sebab kulit berminyak tetapi ianya tidak cukup untuk mengakibatkan tumbuhnya jerawat. Diet yang mengelakkan coklat , sebagai satu contoh, tidaklah produktif kerana anda perlu menyapukan coklat ke muka anda dalam jumlah yang mencukupi untuk menyumbat liang pori-pori lalu menyebabkan jerawat.
Kajian baru-baru ini seolah-olah untuk menunjukkan bahawa diet jerawat yang terdiri daripada karbohidrat yang lambat untuk mencerna mempunyai peningkatan yang ketara pada jerawat. Satu pasukan pakar pemakanan di Melbourne, Australia, di RMIT University mengkaji 50 remaja lelaki yang mempunyai jerawat sederhana hingga jerawat teruk. Separuh daripada budak-budak makan diet jerawat yang terdiri terutamanya daripada makanan yang diproses dan separuh lagi makan jerawat diet lebih seimbang yang terdiri daripada bijirin penuh, pasta, dan kekacang. Teori penyelidik bahawa makanan yang lebih lambat untuk dihadam dan diserap akan menghasilkan turun naik dalam tahap gula hormon dan darah. Malah, keputusan menunjukkan bahawa mereka yang makan diet yang seimbang dengan makanan yang perlahan dicerna telah menunjukkan peningkatan yang amat membanggakan, dengan jerawat mereka. Dengan itu, penyelidik membuat kesimpulan bahawa diet yang seimbang yang tinggi dengan makanan yang lambat dicerna akan menjadi penyelesaian terbaik untuk diet jerawat.

Dengan kesimpulan ini, penyelidik mencadangkan bahawa hormon pertumbuhan yang berkembang di akil baligh mungkin boleh menyebabkan remaja menjadi tahan insulin untuk jangka masa yang sementara. Cadangan itu adalah bahawa tahap insulin yang lebih tinggi dalam darah adalah punca liang tersumbat dan pengeluaran minyak yang mencetuskan jerawat. Kerana diet yang tinggi dalam makanan diproses boleh meningkatkan paras gula darah, ini boleh memburukkan lagi masalah dan menyebabkan lebih banyak jerawat. Diet jerawat yang tinggi dalam karbohidrat seolah-olah menjadi penyelesaian optimum.
Cadangan lain yang telah dibuat ke arah diet yang mengurangkan jerawat adalah diet yang tinggi dalam protein. Ia seolah-olah bahawa jerawat diet protein yang tinggi memainkan peranan dalam mengawal jerawat. Ini kerana, apabila protein yang tinggi ditelan, hasilnya adalah kurangnya pengeluaran enzim yang menyumbang kepada pengeluaran minyak dan dengan itu jerawat jerawat yang kurang.
Pelbagai vitamin juga memainkan peranan dalam diet jerawat seimbang. Beberapa penyelidikan telah menunjukkan bahawa vitamin B memainkan peranan dalam diet jerawat kerana ia mengurangkan tahap tekanan yang boleh menjadi pencetus jerawat. Zink telah dikaitkan dengan diet untuk kulit yang sihat juga kerana sifat antioksidan yang ditunjukkan dalam kulit yang sihat, bebas minyak. Tambahan lagi, Teh Hijau nampaknya mempunyai beberapa kesan ke atas diet jerawat kerana ia mengakibatkan kurang pengeluaran androgen hormon yang telah disambungkan kepada jerawat dari segi perubahan hormon.
Akademi Dermatologi Amerika mencadangkan bahawa diet yang sihat adalah yang terbaik dari segi menyediakan badan anda dengan bahan-bahan mentah yang diperlukan untuk kesihatan kulit. Diet jerawat yang terbaik adalah salah satu yang sihat dan seimbang. Dengan kulit sebagai organ terbesar badan, apa yang baik untuk badan juga akan menjadi sangat bermanfaat untuk kulit.

Tagged:

0 comments:

Post a Comment