01 June 2012

Gunakan Foundation Bebas Minyak
Gunakan foundation bebas minyak, jika anda memakai make up. Splash wajah dengan air dingin sebelum mengoleskan foundation. Air dingin membantu menutup pori-pori Anda. Tidak berapa letihnya anda, cuci make-up anda sebelum tidur.




Jangan Berjemur
Adalah satu mitos bahawa berjemur boleh membersihkan kulit anda. Ia adalah satu fakta bahawa sinaran UV meletakkan anda berisiko untuk kanser kulit, penuaan dan kedutan. Tidak berbaring di bawah cahaya matahari atau menggunakan payung. Juga, beberapa ubat yang biasa untuk merawat jerawat, termasuk retinoid topikal, boleh membuat anda lebih sensitif terhadap kerosakan daripada sinaran UV.


Gunakan sunscreen bebas minyak
Memakai pelindung matahari-bebas minyak atau pelembap dengan faktor perlindungan (SPF) matahari 15 atau lebih tinggi yang menyediakan perlindungan spektrum luas dari kedua-dua ultraungu A (UVA) dan sinar ultraungu B (UVB). Cari produk yang dilabel noncomedogenic yang tidak akan menyumbat liang roma anda. Sapukan semula setiap dua jam.



Jangan Gunakan Produk rambut BERMINYAK
Produk seperti pomades atau gel yang boleh menyumbat liang roma anda apabila berus rambut anda terhadap muka anda. Pastikan rambut dibersihkan menggunakan syampu bebas minyak, acnegenic atau noncomedogenic. Jika anda mempunyai rambut berminyak, syampu setiap hari. Melindungi wajah anda apabila menggunakan mana-mana semburan dan gel pada rambut anda.


Elakkan rambut dari wajahmu
Tarik rambut panjang kebelakang apabila anda tidur supaya ia tidak memburukkan lagi kulit anda. Cuba untuk menjaga rambut anda dari muka anda pada siang hari juga. Ingat, rambut mengandungi minyak yang boleh menyebabkan jerawat - walaupun jika anda tidak menggunakan produk rambut.



Jangan sentuh muka anda
Menyentuh atau menggosok muka anda akan menjadikan jerawat bertambah teruk. Juga, jangan sandarkan muka anda pada tangan anda. Dan cuba untuk menjaga telefon bimbit anda dari muka anda. Tangan dan telefon kita boleh membawa minyak dan kuman yang boleh merengsakan noda. Topi ketat boleh juga menyebabkan atau memburukkan lagi jerawat, terutamanya jika anda berpeluh.




Tagged:

0 comments:

Post a Comment